Ljudje imamo različne prehranjevalne navade. To velja tako za število in razporeditev obrokov, kot tudi za njihovo sestavo. Medtem, ko pri številu in razporeditvi obrokov zaenkrat nimamo točnih številk o tem, kaj je najbolj optimalno (verjetno nekje med 3 in 6 obrokov, razporejenih glede na posameznikove preference), so pri sestavi obrokov znanstvena mnenja dokaj podobna. Najbolj enostavno lahko to povzamemo nekako tako: uživanje večinoma nepredelanih in minimalno predelanih živil je za večino ljudi koristno. Poglejmo si, zakaj.
Predelana živila (tudi procesirana živila, angl. processed foods ali ultra-processed foods) so živila, katerim je v postopku predelave pogosto spremenjena oblika, dodane pa so jim snovi, kot so sol, sladkor, različne maščobe in aditivi, ki izboljšajo njihove tehnološke in senzorične lastnosti. Ta živila so za potrošnike pogosto hiper-palatabilna, po domače »za prste polizat« ali »ne morem nehati jesti tega«. Sladko, slano, mastno, slastno – pogosto kar kombinacija vseh štirih. Lahko si jih predstavljate kot živila, ki jih nikakor ne bi mogli najti v naravi in jih verjetno tudi doma ne bi mogli pripraviti brez proizvodne linije. Primer: čips, masleni keksi s čokolado, pašteta.
Nepredelana ali minimalno predelana živila pa so čisto nasprotje – od polja, sadovnjaka, pašnika ali morja do trgovinske police in kasneje našega krožnika so živila podvržena minimalnim spremembam oblike, dodajanje pomožnih snovi pa je prej izjema, kot pravilo. Gre za živila, ki bodo za to, da sestavljajo obrok, pogosto potrebovala nekaj našega časa in pozornosti – namesto proizvodne linije jih bomo morali mi obdelati na način, da bodo pripravljena za uživanje. Primer: zelenjava, sadje, žitarice in izdelki iz njih (minimalno predelani, npr. ovseni kosmiči, polnozrnata moka, ajdova kaša), meso, ribe, fermentirani mlečni izdelki brez dodanega sladkorja.
Za odgovor na vprašanje iz naslova prispevka si bom pomagal z odlično študijo, katere potek bom na hitro opisal (Hall in sod., 2019).
Udeleženci so bili razdeljeni v 2 skupini – ena skupina je 14 dni uživala samo procesirano hrano, druga pa neprocesirano. Osebe v obeh skupinah so lahko zaužile poljubno količino hrane. Rezultati študije pa so sledeči: osebe, ki so uživale procesirano hrano, so dnevno zaužile 500 kcal (kilokalorij) več od oseb, ki so uživale nepredelano hrano. Posledično je telesna masa oseb v prvi skupini v povprečju zrastla za cca. 1 kg, osebe v drugi skupini pa so 1 kg izgubile.
Kot sem omenil že zgoraj – procesirana živila so pogosto zelo okusna. Intenzivne arome, močni okusi in »filmski« izgled teh živil so zgolj nekateri izmed razlogov, zakaj je omenjenih živil enostavno pojesti več oz. preveč glede na naše energijske potrebe. Drug pomemben razlog pa se skriva v njihovi sestavi. Procesirana živila v veliki večini vsebujejo majhno ali včasih zanemarljivo količino beljakovin in prehranske vlaknine. Ravno ti dve sestavini živil zagotavljata največjo sitost, njuna odsotnost v živilih pa torej pomeni, da bomo morali pojesti več, da bomo siti. Tudi manjši volumen procesirane hrane v primerjavi z neprocesirano je lahko eden od dejavnikov, ki vplivajo na uživanje večjih količin hrane.
Našteti so glavni razlogi, ki lahko vplivajo na končen rezultat, to je zaužita energija in na dolgi rok njen vpliv na našo telesno maso. Res je, da je opisana študija samo ena in da laboratorijskih pogojev študije ne moremo enačiti z resničnim življenjem, ki vsakemu posamezniku nudi še nešteto drugih spremenljivk, ki vplivajo na izbiro in količino zaužite hrane. Vseeno pa je omenjena študija lahko dobra osnova za razlago pomembnosti uživanja neprocesiranih živil v vsakodnevni prehrani.
Še ena pomembna stvar za konec – verjetno zelo malo ljudi uživa tako prehrano, kot udeleženci študije. Redke izjeme uživajo izključno procesirano ali izključno neprocesirano hrano. Vendar to ne pomeni, da so rezultati študije nepomembni in da jih ni vredno jemati resno. Kar lahko iz njih sklepamo, je sledeč zaključek: uživanje večinoma neprocesiranih živil ima zagotovo ugodne učinke na posameznikovo telesno maso in je posledično pomemben dejavnik v celotni sliki zdravja.
Če vaš energijski vnos v 80 % predstavljajo neprocesirana in minimalno procesirana živila, ostalih 20 % pa predstavlja t. i. hrana za dušo (beri: praktično karkoli), ste ob zagotavljanju pestrosti in redni telesni aktivnosti na dobri poti, da s prehrano svojemu zdravju na dolgi rok delate korist.
V kolikor menite, da pri izboljšanju prehranjevalnih navad potrebujete dodatno pomoč, vam v Jeklarni vedno lahko pomagamo. Za posvet se lahko dogovorimo v živo v Jeklarni, lahko pa se prijavite s klikom na spodnjo povezavo.
Cookie | Duration | Description |
---|---|---|
cookielawinfo-checkbox-advertisement | 1 year | Set by the GDPR Cookie Consent plugin, this cookie is used to record the user consent for the cookies in the "Advertisement" category . |
cookielawinfo-checkbox-analytics | 11 months | This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics". |
cookielawinfo-checkbox-functional | 11 months | The cookie is set by GDPR cookie consent to record the user consent for the cookies in the category "Functional". |
cookielawinfo-checkbox-necessary | 11 months | This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Necessary". |
cookielawinfo-checkbox-others | 11 months | This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Other. |
cookielawinfo-checkbox-performance | 11 months | This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance". |
CookieLawInfoConsent | 1 year | Records the default button state of the corresponding category & the status of CCPA. It works only in coordination with the primary cookie. |
elementor | never | This cookie is used by the website's WordPress theme. It allows the website owner to implement or change the website's content in real-time. |
PH_HPXY_CHECK | session | This cookie is used to save the information about the current session. |
viewed_cookie_policy | 11 months | The cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data. |
Cookie | Duration | Description |
---|---|---|
ac_enable_tracking | 1 month | This cookie is set by Active Campaign to denote that traffic is enabled for the website. |
Cookie | Duration | Description |
---|---|---|
_ga | 2 years | The _ga cookie, installed by Google Analytics, calculates visitor, session and campaign data and also keeps track of site usage for the site's analytics report. The cookie stores information anonymously and assigns a randomly generated number to recognize unique visitors. |
_ga_D2X8E4KT3Q | 2 years | This cookie is installed by Google Analytics. |
_gat_gtag_UA_104067303_1 | 1 minute | Set by Google to distinguish users. |
_gid | 1 day | Installed by Google Analytics, _gid cookie stores information on how visitors use a website, while also creating an analytics report of the website's performance. Some of the data that are collected include the number of visitors, their source, and the pages they visit anonymously. |
CONSENT | 2 years | YouTube sets this cookie via embedded youtube-videos and registers anonymous statistical data. |
Cookie | Duration | Description |
---|---|---|
_fbp | 3 months | This cookie is set by Facebook to display advertisements when either on Facebook or on a digital platform powered by Facebook advertising, after visiting the website. |
fr | 3 months | Facebook sets this cookie to show relevant advertisements to users by tracking user behaviour across the web, on sites that have Facebook pixel or Facebook social plugin. |
VISITOR_INFO1_LIVE | 5 months 27 days | A cookie set by YouTube to measure bandwidth that determines whether the user gets the new or old player interface. |
YSC | session | YSC cookie is set by Youtube and is used to track the views of embedded videos on Youtube pages. |
yt-remote-connected-devices | never | YouTube sets this cookie to store the video preferences of the user using embedded YouTube video. |
yt-remote-device-id | never | YouTube sets this cookie to store the video preferences of the user using embedded YouTube video. |
yt.innertube::nextId | never | This cookie, set by YouTube, registers a unique ID to store data on what videos from YouTube the user has seen. |
yt.innertube::requests | never | This cookie, set by YouTube, registers a unique ID to store data on what videos from YouTube the user has seen. |
Cookie | Duration | Description |
---|---|---|
prism_650621705 | 1 month | No description |